dinsdag 28 juli 2009

Communicatie

De laatste weken heb ik een aantal boeken gelezen over gesprekstechnieken en communicatie, effectief onderhandelen. Dit naar aanleiding van de afgelopen cursus die we met de ondernemingsraad hebben gehad. Die cursus ging voor een groot gedeelte over communiceren, onderhandelen. Belangrijk in eigenlijk elk facet van je leven, communiceren.

Ik ben best goedgebekt hoor ik vaak, maar toch niet zo goed in communiceren en onderhandelen. Ik ben namelijk te ongeduldig, te snel en te kort door de bocht. Conclusies trekken kan ik prima, samenvatten ook. En daarna wil ik ook snel door naar een volgend agendapunt. Dat schiet wel lekker op maar is niet leuk voor mededeelnemers aan een vergadering.

In goede tijden, als ik lekker in mijn vel zit gaat het nog redelijk met mij tijdens vergaderingen. Maar als ik slecht in mijn vel zit dan wil het wel eens behoorlijk onweren van mijn kant, waarmee ik andere mensen overvleugel en overdonder.
Om van die onweersbuien af te komen heb ik het advies gekregen te tekenen tijdens een vergadering. Dit concept pas ik nu sinds een goed jaar toe, en het werkt!!!!!
Contract afgesloten met mijzelf dat ik niet meer wil uitvallen, en medegedeeld aan mijn collega's dat mijn tekenen en kriebelen tijdens een overleg niet uit desinteresse of gebrek aan inzicht in de belangrijkheid is maar puur een bescherming. Door het tekenen komt informatie bij mij "zachter"binnen en reageer ik minder snel en explosief. Tot nu toe zijn de resultaten echt goed en is iedereen (ik voorop) tevreden over deze simpele doch goede oplossing.

1 opmerking:

  1. Hai,

    heel herkenbaar, ik neem soms wel eens een boek mee over iets van het werk en lees daar allerlei kleine dingetjes in. Ook aantekeningen maken over dingen die buiten de vergadering omgaan, want ik vind het stilzitten ook altijd zo'n crime!

    groetjes Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen