dinsdag 11 augustus 2009

Oscar en Lucinda

Oscar and Lucinda is de tragikomische liefdesgeschiedenis van Oscar Hopkins en Lucinda Leplastrier.
Hij is Anglicaans predikant, zij eigenares van een glasfabriek in Sydney. Het verhaal speelt zich af in Engeland en Australië rond 1865.Toeval en lot zijn hun voornaamste bekommernissen.
Zo gelooft Oscar in de kansberekening die de levensloop van de mens bepaalt. Al zijn beslissingen laat hij hier van afhangen. Tijdens het afnemen van de biecht ontdekt hij bij Lucinda een gelijkaardige passie voor het gokken. Het duurt dan ook niet lang of de gelijkgestemde zielen worden verliefd.
Maar dan houdt het tweetal een weddenschap die over hun verdere samenzijn zal beslissen. Oscar moet een glazen kerk bouwen in de Australische binnenlanden en moet hier voor zijn panische angst voor water overwinnen.





Terwijl ik vorige week in quarantaine was keek ik bij lief thuis een film op film 1. Had de inhoud gelezen in de gids en dacht niet gelijk van JIPPIE wat een leuke film maar verder was er ook niks op tv. Lezen had ik al de hele dag gedaan dus ik keek film.
Wonderbaarlijke film. Twee heel boeiende hoofdpersonen, volstrekt tegen de geldende normen in functionerend. Een gokkende priester en een voor die tijd erg ondernemende jonge vrouw. De film heeft me van begin tot eind geboeid, maakte me tegen het einde aan het huilen en gaf een heerlijk gevoel over de liefde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten